Aktualności

26 czerwca 2025 19:22 | Aktualności

Tydzień dla Bezpieczeństwa

W dniach od 23 do 26 czerwca 2025 roku, z inicjatywy Ministerstwa Edukacji Narodowej, uczniowie, rodzice oraz nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej w Zagórzu wzięli udział w akcji pt. Tydzień dla Bezpieczeństwa. Jej celem było zwrócenie uwagi na to, że tylko bezpieczeństwo i dbałość o zdrowie pozwalają nam w pełni cieszyć się szczęściem, realizować plany oraz marzenia. Społeczność naszej szkoły z wielkim zaangażowaniem przystąpiła do realizacji przedsięwzięcia, a jego wyniki prezentujemy poniżej. Zapraszamy również rodziców i uczniów do zapoznania się z zamieszczonymi materiałami.

 

Przedmiot/

klasa

Nauczyciel

Temat

Cele

Efekty

Plastyka
klasa IV

Anna Karczemska

Cyfrowy dobrostan - wskazówki dotyczące higieny cyfrowej.

Zwiększenie świadomości uczniów dotyczące wpływu technologii na zdrowie i relacje społeczne. Promowanie zdrowych nawyków cyfrowych.

Zwiększenie uważności
i samoświadomości cyfrowej wśród uczniów. Zdobycie umiejętności rozpoznania cyfrowego przeciążenia.

Plastyka
klasa V

Anna Karczemska

Cyfrowy dobrostan - wskazówki dotyczące higieny cyfrowej.

Zwiększenie świadomości uczniów dotyczące wpływu technologii na zdrowie i relacje społeczne. Promowanie zdrowych nawyków cyfrowych.

Zwiększenie uważności
i samoświadomości cyfrowej wśród uczniów. Zdobycie umiejętności rozpoznania cyfrowego przeciążenia.

Plastyka
klasa VI

Anna Karczemska

Cyfrowy dobrostan - wskazówki dotyczące higieny cyfrowej.

Zwiększenie świadomości uczniów dotyczące wpływu technologii na zdrowie i relacje społeczne. Promowanie zdrowych nawyków cyfrowych.

Zwiększenie uważności
i samoświadomości cyfrowej wśród uczniów. Zdobycie umiejętności rozpoznania cyfrowego przeciążenia.

Muzyka
klasa V

Anna Pidanty

Czym jest dezinformacja? - multimedialna prezentacja treści.

Rozwijanie kompetencji cyfrowych
i medialnych uczniów. Kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia i analizy informacji. Uświadomienie uczniom zagrożeń związanych
z dezinformacją
i fake newsami.

Uczniowie rozumieją, czym jest dezinformacja i jak wpływa na społeczeństwo. Potrafią świadomie korzystać
z internetu
i rozpoznawać nierzetelne treści. Zyskują większą odporność na manipulację medialną. Umieją zastosować poznane metody sprawdzania informacji
w praktyce. Są bardziej świadomymi
i odpowiedzialnymi użytkownikami mediów cyfrowych.

Język angielski
kl. III

Małgorzata Dobielska

Ostrzegają, nakazują, zakazują - bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Powtórzenie
i utrwalenie znaków drogowych i zasad poruszania się
w ruchu drogowym.

Bezpieczne zachowanie w ruchu drogowym.

Język angielski
kl. V

Małgorzata Dobielska

Lubię jeździć na rowerze - bezpieczeństwo
w ruchu drogowym.

Powtórzenie
i utrwalenie znaków drogowych, numerów alarmowych. Wskazywanie niebezpiecznych zachowań.

Bezpieczne zachowanie w ruchu drogowym.

Zajęcia rozw. kompetencje emocjonalno-społeczne, klasa IV

Anna Pidanty

Kultura w sieci,
czyli czym jest netykieta

Kształtowanie postawy odpowiedzialności
i szacunku wobec innych użytkowników Internetu. Rozwijanie umiejętności komunikacji online zgodnej z zasadami kultury osobistej. Uświadomienie roli netykiety
w budowaniu bezpiecznego
i przyjaznego środowiska cyfrowego.

Zwiększenie świadomości, czym jest netykieta
i dlaczego warto jej przestrzegać. Przyjęcie postawę szacunku, empatii
i odpowiedzialności wobec innych internautów.

Wychowanie przedszkolne

Kamila Musiał

Śpiewanie piosenki edukacyjnej pt.
,,Z Internetem świat jest bliski"

Przekazanie wiadomości
i umiejętności potrzebnych do dbania o własne bezpieczeństwo.

Dzieci uczą się jak postępować w trudnych sytuacjach
w sieci.

Wychowanie fizyczne kl. VIII

Krzysztof Siejka

Zachowania prozdrowotne
oraz zagrażające zdrowiu ludzi.

Zapobieganie chorobom, wzmacnianie zdrowia fizycznego psychicznego
i społecznego, wydłużenie życia
i poprawa jego jakości, świadomość zdrowotna
i odpowiedzialność za własne zdrowie.

Efekty fizyczne, psychiczne, społeczne
i długoterminowe.

Edukacja polonistyczna kl. II

Monika Foltyn

Omawianie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa. Wysłuchanie piosenki edukacyjnej wraz z teledyskiem pt. "Z internetem świat jest bliski"

Zwiększenie świadomości uczniów na zagrożenia płynące
z sieci.

Bezpieczne
i świadome korzystanie
z internetu.

Edukacja polonistyczna kl. II

Monika Foltyn

Kodeks dobrych praktyk - wspólnie przeciw dezinformacji

Rozwijanie kompetencji cyfrowych
i medialnych uczniów

Uczniowie wiedzą, czym jest dezinformacja.

Plastyka klasa VII

Anna Karczemska

(Nie)widzialne ślady online.

Uświadomienie uczniom, że każdy ich ruch w internecie pozostawia ślad. Zrozumienie, czym są dane osobowe oraz jakie informacje udostępniamy online.

Świadomość uczniów, że każda aktywność
w sieci pozostawia trwały ślad.

Muzyka klasa VI

Anna Karczemska

(Nie)widzialne ślady online.

Uświadomienie uczniom, że każdy ich ruch w internecie pozostawia ślad. Zrozumienie, czym są dane osobowe oraz jakie informacje udostępniamy online.

Świadomość uczniów, że każda aktywność
w sieci pozostawia trwały ślad.

Język angielski kl. II

Małgorzata Dobielska

Bezpieczeństwo
w ruchu publicznym.

Powtórzenie
i utrwalenie znaków drogowych, numerów alarmowych. Wskazywanie niebezpiecznych zachowań.

Bezpieczne zachowanie w ruchu drogowym. Przypomnienie
i poznanie nowych znaków drogowych.

Zajęcia z wychowawcą, kl. IV

Jadwiga Kot

Kultura w sieci, czyli czym jest netykieta ?

Poznanie zasad korzystania
z internetu. Używanie netykiety. Korzystanie
z internetu jako medium komunikacyjnego.

Uczniowie poprawnie definiują netykietę.
Stosują zasady netykiety w internecie. Rozwój świadomości uczniów dotyczącej netykiety
i jej skuteczności.

Informatyka, kl. V

Sylwester Górniak

Zagrożenia
w sieci
i prywatność
w Internecie

Utrwalenie wiedzy uczniów na temat zagrożeń występujących
w sieci. Przedstawienie sposobów chronienia swojej prywatności
w sieci oraz uświadomienie wychowanko, jakie konsekwencje może mieć udostępnianie swoich danych osobowych.

Zwiększenie świadomości uczniów na temat zagrożeń występujących
w internecie. Utrwalenie dobrych praktyk, które mają pomóc im chronić swą prywatność
w sieci.

Informatyka, kl. VIII

Sylwester Górniak

Niebezpieczne
i szkodliwe treści oraz przemoc

Utrwalenie wiedzy uczniów na temat zagrożeń występujących
w sieci. Przedstawienie uczniom konsekwencji wynikających
z korzystania
ze szkodliwych, nieprzeznaczonych dla nich stron internetowych. Uświadomienie uczniom, że każda forma przemocy, również ta dokonana przez internet, jest naganna
i niezgodna
z powszechnie przyjętymi normami społecznymi.

Zwiększenie świadomości uczniów na temat niebezpiecznych treści internetowych, które mogą wywierać negatywny wpływ na ich rozwój. Utrwalenie dobrych praktyk reagowania na formy przemocy występujące w sieci.

Zajęcia z wychowawcą klasa V

Joanna Juszczyk

W sieci przyjaźni - przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej.

Celem jest uwrażliwienie najmłodszych na ogromne znaczenie przyjaźni w ich życiu.

Uświadomienie uczniom znaczenia przyjaźni w życiu młodego człowieka, poszanowanie praw człowieka.

Zajęcia z wychowawcą klasa VI

Barbara Kopiecka

Kto ma przyjaciela, ten ma skarb

Dowiem się jaka jest opinia moich kolegów
i koleżanek na temat tego, co jest ważne w przyjaźni, poznam wpływ świata wirtualnego na przyjaźń, wykonam pracę plastyczną na temat Co to jest przyjaźń?

Uczeń rozumie wartość przyjażni
w życiu codziennym, rozumie wpływ świata wirtualnego
na przyjaźń, wykorzystuje aktywność plastyczną w wyrażaniu refleksji na temat przyjaźni

Język polski klasa VI

Barbara Kopiecka

W sieci przyjaźni - przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej.

Uświadomienie relacji pozytywnych
i negatywnych, cechy przyjaźni

Potrafi mówić
o przyjaźni, zna sygnały wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, potrafi opisać sytuacje, doświadczenia
z własnego życia,
co mnie spotkało

Zajęcia rytmiczno-ruchowe,
kl.0

Agnieszka Banaszczyk

Piosenka
"Z Internetem świat jest bliski".

Zwiększenie świadomości dzieci na zagrożenia płynące z sieci.

Uświadomienie dzieciom jak niebezpieczny bywa internet i jak sobie radzić w trudnych sytuacjach.

Zajęcia z wychowawcą kl. VIII

Agnieszka Banaszczyk

W sieci przyjaźni- przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej.

Uświadomienie relacji pozytywnych
i negatywnych.

Czym jest przyjaźń
i jej znaczenie
w życiu człowieka?

Edukacja polonistyczna kl. II

Urszula Wojtaszek

Uczeń lepiej widoczny, bardziej bezpieczny

Uświadomienie uczniom noszenia odblasków

Uczniowie są bezpieczni w ruchu drogowym

Wychowanie przedszkolne

Kamila Musiał

Zabawa rysunkowa
z Plikiem
i Folderem- dobre nawyki

Zapoznanie dzieci
z pojęciami: Plik
i Folder. Wyrabianie dobrych nawyków korzystania
z urządzeń np. telefon.

Dzieci posługują się pojęciami; Pliku
i Folderu, a także potrafią w sposób odpowiedni korzystać
z telefonu i go odłożyć.

 

Materiały dla uczniów:

1. „(Nie)widzialne ślady online” – poradnik dla nastolatków Nasza obecność w internecie, codzienne relacje online, korzystanie z mediów społecznościowych, zakupy internetowe – wszystko to przyczynia się do tworzenia cyfrowego śladu. To, co zostawiamy w sieci, ma wpływ nie tylko na nasze życie online, ale może wpłynąć również na nasze bezpieczeństwo, reputację czy możliwości życiowe. „(Nie)widzialne ślady online” to poradnik pełny praktycznych informacji o zarządzaniu cyfrowym śladem. Publikacja w inspirujący i ciekawy sposób pokazuje, jak młodzież może dbać o swój ślad cyfrowy, na co zwracać uwagę, aby być bezpiecznym online, ale też jak świadomie budować swój wizerunek w sieci.

Poradnik „(Nie)widzialne ślady online”: https://cyberprofilaktyka.pl/publikacje/cyfrowy-slad-PUBLIKACJA_03_281123.pdf

2. „Z internetem świat jest bliski” – piosenka edukacyjna Piosenka wraz z teledyskiem to materiał edukacyjny przeznaczony dla dzieci w wieku 4–7 lat. Został przygotowany w ramach projektu Plik i Folder, który jest wynikiem współpracy Państwowego Instytutu Badawczego NASK z Grupą Artystyczną Zygzaki i jest jednym z działań podejmowanych przez Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI). Plik i Folder to dwie fikcyjne postaci, które wprowadzają dzieci w wirtualny świat i tłumaczą jego podstawowe pojęcia. Co więcej, ostrzegają przed czyhającymi w nim zagrożeniami oraz uczą, jak postępować w trudnych sytuacjach w sieci.

Z internetem świat jest bliski: https://cyberprofilaktyka.pl/projekt-38/materialy-edukacyjne/piosenka-edukacyjna-wraz-z-teledyskiem.html

3. Gra planszowa Digital Brainiacs – Make it Clear Gra planszowa dla nastolatków (14+), dzięki której odkryją świat edukacji medialnej i sprawdzą czy potrafią rozpoznać fałszywe treści w internecie, zauważyć dezinformację i chronić się przed cyberatakami. To doskonała edukacyjna zabawa dla młodzieży, uczniów, nauczycieli i rodziców. Grę można samodzielnie wydrukować ze strony projektu Make It Clear.

Digital Brainiacs: https://makeitclear.edu.pl/materialy-edukacyjne/gra-planszowa-pl.html

4. CYBERspot – broszura dla uczniów Projekt CYBERspot powstał, aby pomóc uczniom bezpiecznie poruszać się w świecie cyfrowym. To innowacyjna inicjatywa tworzenia szkolnych zespołów odpowiedzialnych za szerzenie wiedzy na temat bezpieczeństwa w internecie. W ramach inicjatywy powstała broszura, z której uczniowie dowiedzą się jak dbać o cyfrowy dobrostan i swój wizerunek w sieci, jak walczyć z cyberprzemocą czy jak nie dać się oszukać w sieci.

Broszura dla uczniów „CYBERspot”: https://www.saferinternet.pl/pobierzp.php?nr=1&id=692

Materiały dla rodziców:

Podcasty „Cyfrowe wieczory dla rodziców”:

https://cyberprofilaktyka.pl/baza-wiedzy/dla-rodzicow/podcasty-cyfrowe-wieczory.html

Link do galerii zdjęć: 

https://drive.google.com/drive/folders/1K_iCktsQrJXTkilOeP1BvNReELDGCSUQ?usp=sharing

 

Przeczytano: 89 razy. Wydrukuj|Do góry

Zdjęcia: